23-06-2022

‘Trots wat we in drie jaar bereikt hebben!’

Voor Sander Bongers was het geen uitgemaakte zaak dat hij het architectenbureau van zijn vader ging overnemen. Dat lag zeker niet aan zijn passie voor het ontwerpen van woningen. Sinds zijn middelbareschooltijd is hij ‘kind aan huis’ bij het bureau in het historische pand in hartje Oud-Alblas.

“Alle randzaken die erbij komen kijken wanneer je ondernemer bent, daar zag ik toch wel tegen op”, vertelt Sander. Toen de bedrijfsopvolging steeds concreter werd, schakelde Sander een bedrijf in wat hem adviseerde bij de ‘zachte kant’ van de overname. “Daaruit kwam naar voren dat er behoefte was aan iemand binnen het bedrijf die alle randzaken voor haar rekening moest nemen.” Hij vervolgt: “Echt voor ‘haar’ rekening, want de omschrijving ‘Wonder Woman’ werd gebruikt.”

Wonder Woman 

In een sessie met heel het team, waarbij ook Marjan aanwezig was, werd al snel duidelijk wie die ‘Wonder Woman’ moest zijn… “Sander en ik zijn al heel lang samen. Op het moment dat Sander het bedrijf overnam, ben ik voor één dag in de week aan de slag gegaan met de administratie. Daarnaast werkte ik nog één dag in de week voor Yulius. Al snel merkten we dat één dag echt te weinig was, en heb ik mijn baan opgezegd.

Geleidelijk 

Sander: “Achteraf gezien is de aanloop naar mijn bedrijfsovername heel geleidelijk verlopen. In mijn ‘bijbaantje’ als middelbare scholier bouwde ik maquettes en maakte ik kennis met het toenmalige tekenprogramma. Na mijn opleiding was ik tien jaar als architect werknemer bij mijn vader.” Marjan: “Vanaf het begin van de overname hebben we het samen opgepakt. Sander heeft zich met name gericht op de architectuur, ik op de randzaken: administratie, pr, HR en het eerste klantcontact.”

Tegenpolen 

“Sander en ik zijn echte tegenpolen”, vervolgt Marjan. “Hij is bedachtzaam, ik ben impulsief.” Sander: “Juist daardoor vullen we elkaar heel goed aan. Het is bizar wat we in drie jaar tijd hebben opgezet! We hebben structuur aangebracht in de administratie en in de fasering wat we aanbieden aan onze klanten.” Marjan: “Daarbij hebben we de hulp ingeroepen van specialisten. Hoek & Blok voor de financiën, SpartnerS heeft ons organisatieadvies gegeven en met MM hebben we de marketing en communicatie aangepakt. Dat heeft geleid tot een nieuwe aanpak, een nieuwe huisstijl en nieuwe website” Sander: “Dat is de investering meer dan waard geweest!”

Team 

“De rol van mijn vader is veranderd na mijn overname. Hij werkt nog 24 uur bij ons. In het begin vond hij het lastig een stapje terug te zetten, maar ik denk dat hij nu gewoon trots is op hoe we het hebben aangepakt.” Marjan: “Het team is heel belangrijk in het proces. Samen met hen hebben we alle stappen gezet. We hebben hen meegekregen in onze ambities en veranderingen. We investeren daar ook in: met een 360 graden feedback sessies en met uitstapjes bijvoorbeeld.”

Trots 

“Vooraf dacht ik ‘waar beginnen we aan”, besluit Marjan. “Maar nu valt het allemaal wel mee. Ik heb er altijd vertrouwen in dat het goed komt. We zijn alleen maar heel erg trots op wat we hebben bereikt!”

Contact

Dorpsstraat 48, 2969 AD  Oud-Alblas

0184 69 2171 info@bongersarchitecten.nl

Blijf up-to-date

Meld u vrijblijvend aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Inschrijven

Volg ons

Volg ons op onze social media kanalen.